یا حضرت علی ابن موسی الرضا ع
دل را به دست پنجره فولاد میدهم اینجا برای هر دل بسته کلید هست
ولادت امام علی ع و روز پدر مبارکباد
 
 نجف قدیم
 
 
 
 
 
 
 
گوگل
[ ۱۳۸٩/۳/٢٩ ] [ ٢:٥٥ ‎ب.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]

على علیه السلام فرمود:

[/بالعمل یحصل الثواب لا بالکسل/] (21)

با عمل، ثواب و پاداش تحصیل مى‏شود نه با تنبلى

[/تأخیر العمل عنوان الکسل/] (22)

علامت کسالت، تأخیر انداختن عمل است.

.........................................

یکهزار سخن از حضرت علی (ع) >> آبرو

  آبرومندى

وَ لا تَجْعَلْ عِرْضَکَ غَرَضاً لِنِبالِ الْقَوْلِ 
آبرویت را آماج تیرهاى گفتار قرار مده .

  روش حفظ آبرو

مَنْ ضَنَّ بِعِرْضِهِ فَلْیَدَعِ الْمِراءَ 
هر که آبروى خود را دوست دارد، باید از بگو مگو بپرهیزد.

مشترى آبرو

ماءُ وَجْهِکَ جامِدٌ یُقْطِرُهُ السُّؤ الُ، فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تُقْطِرُهُ. 
آبـروى تـو بـر جـبین تو بسته است و خواهش ، آن را قطره قطره مى چکاند. پس بنگر که آن را نزد چه کس ‍ فرو مى چکانى !

شرط آبرودارى

اُبْذُلْ مالَکَ لِمَنْ بَذَلَ لَکَ وَجْهَهُ فَاِنَّ بَذْلَ الْوَجْهِ لا یُوازیهِ شَى ءٌ 
مـال خـود را بـه کـسـى کـه بـراى تو از آبرویش گذاشته است ، ارزانى دار، زیرا هیچ چیز با بخشیدن آبرو برابرى نکند.

http://www.tooba-ir.org/_Book/BookFehrest.asp?BookID=81&ParentID=49765

گوگل

http://i20.tinypic.com/e0iuc8.jpg%5B/IMG%5D

فضیلت یقین
نَوْمٌ على یَقینٍ خَیْرٌ مِنْ صَلاةٍ فى شَکٍّ. 
خـواب هـمراه با یقین بهتر از نماز [مستجّى ] همراه با شک و تردید است . [بسان خوارج که نسبت به على (ع ) تردید داشتند.]

http://www.tooba-ir.org/_Book/BookFehrest.asp?BookID=81&ParentID=50067

 

[ ۱۳۸٩/۳/٢٩ ] [ ٢:۳٤ ‎ب.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]

پنج گوهر علویشرحی بر حکمت 82 نهج البلاغه"

 

 

برای پرواز و گذشتن از حجاب های ظلمت و عبور از عالم " ناسوت" به عالم "لاهوت"، به دو بال نیاز است. یکی بال علم و دیگری عمل. سعادت دنیا و آخرت در کلام اهل بیت علیهم الاسلام است. حکمت در نهج البلاغه علی(ع) دریچه ای است برای دیدن غیر خود. روزنه ای است برای عبور، اما عبور از "منیت و خودخواهی". یکه تاز عالم معرفت، سخن را در این حکمت این گونه آغاز می کند؛ شما را به پنج چیز سفارش می کنم که اگر برای آنها شتران را پر شتاب برانید و رنج سفر را تحمل کنید، سزاوار است: 1- کسی از شما جز به پروردگار خود امیدوار نباشد 2- و جز از گناه خود نترسد 3- و اگر از یکی سؤال کردند و نمی داند، شرم نکند و بگوید نمی دانم 4- و کسی در آموختن آنچه نمی داند شرم نکند 5- و بر شما باد به صبر، که صبر در ایمان مومن چون سر است برای بدن و ایمان بدون صبر، چونان بدنی بی سر، ارزشی ندارد."

" نهج البلاغه دشتی، حکمت 82"

 

1- امید به خدا باعث عزت دنیا و آخرت می شود

روی نیاز فقط باید به سمت "بی نیاز" باشد. آنان که یک روز عزیزند و یک روز ذلیل، نمی توانند ملجاء و مأوایی برای دلهای دردمند باشند. اگر نیازمند، امیدش به "نیازمند" دیگری است رفته رفته روح ایمان از وجودش خارج و روح خبیث شیطانی جایگزین آن می شود. از این رو امید باید فقط به "خالق" هستی باشد. (لا یرجون احد منکم الا ربه).

امید به خدا نیازمند را بی نیاز، استعدادش را شکوفا، قلبش را مملو از عشق و محبت به همنوعان، و لبریز از کینه و نفرت به دشمنان خدا و خلق خدا می کند. امید به خدا همراه با تلاش و سعی، ثمرات شیرین و بسیار به بار می نشاند. از گوشه نشینی و خنثی نگری، کسالت و تنبلی پرهیز می دهد. امید به خدا شخص مؤمن را بر آن می دارد تا بر کمیت و کیفیت اعمال صالح خود بیفزاید. قرآن می فرماید: "آنان که به بقاء و دیدار خدای خود امید دارند، ناگزیرند عمل صالح انجام دهند." (کهف / 110)

امید به غیر خدا هم آثار مخرب و زیانباری دارد. آرزوی دنیوی، خسران و تباهی را به بار می آورد که در نهایت میوه بدمزه و تلخ آن جز کفر و شرک چیز دیگری نیست. "اینها (کافران) را به حال خود واگذار تا آشامیدنی ها، خوردنی ها، لذات مادی و آرزوها، آنان را غافل و از مسیر انسانی دورشان کند. اینان در آینده نتیجه این شهوترانی و آرزوهای خود را خواهند دید." (حجر / 3)

اگر خوب تفکر شود علت انحراف، غیر از این چند مورد نیست" به حساب خودمان رسیدگی کنیم قبل از آن که به حسابمان رسیدگی کنند."

خوردن، آشامیدن، آرزو و ... اگر در جهت مثبت و به حد اعتدال باشد، نتیجه اش حرکت به سمت کمال و رشد است؛ اما  اگر در آن زیاده روی شود روح ایمان می میرد و عقل و خرد اسیر استعمار دیو شهرت می شود.

 

سؤال: چرا آرزوی دنیوی نداشته باشیم؟

اسلام مخالف آرزو و آزادی نیست؛ اسلام مخالف افزون خواهی و خود برتر بینی بی دلیل است. آرزو و آزادی تا آنجا که آزادی، امنیت و آرامش را از دیگری و جامعه سلب نکند مورد تأیید است.

در این باره قرآن نیز می فرماید: "پول، دارایی، فرزند، عیال و ... اینها همه زینت و شیرینی دنیاست. شما به دنبال باقیات الصالحات باشید که نزد پروردگار جزای نیکو دارد و آرزوی خوبی است." (کهف / 46)

 

باقیات صالحات یعنی:

الف)فرزند نیکو:فرزندی که بر اساس تعالیم عالیه اسلام تربیت شده باشد، هر کار نیک و عبادتی که انجام دهد بدون آن که ذره ای از ثواب آن کم شود به همان اندازه اجر و ثواب به والدین آن فرزند می رسد.

 

ب) عبادت:

عباداتی که انسان در طول دوران زندگی برای انجام فرمان خداوند تبارک و تعالی انجام داده است.ج) انفاق: بذل و بخشش به افراد مورد نیاز در زمانی که در دنیا زندگی کرده است.

در زمان پیغمبر(ص) شخصی از دنیا رفت، انبار خرمایش طبق وصیت، بعد از مرگش بین مستمندان تقسیم شد. زمزمه بعضی فقیران به گوش پیامبر(ص) رسید که: "خوش به حال ثروتمندان. تا زنده اند از ناز و نعمت برخوردارند و آنگاه که مُردند با تقسیم اموالشان بین مستمندان، راه بهشت را بر خود هموار می سازند..."

این نوع نگرش مردم به دین، پیامبر(ص) را سخت آزار می داد. دانه خرمایی دید؛ آن را برداشت و فرمود: "مردم، اگر این شخص در طول حیات خود، این دانه خرما را وقف کرده بود و به استفاده مستمندی می رساند بهتر از انفاق این همه خرما، بعد از مرگش بود.

 

2- فقط از گناه باید ترسید

انسان در زندگی باید بی باک و شجاع باشد؛ شجاعتی که با عقلانیت گره خورده باشد. چون ترس، خواری و زبونی را به ارمغان می آورد و زبونی برای شروع خدمت به کفر و باطل کافی است. اما ترس از خدا، عزت به همراه می آورد و بر اقتدار و قدرت انسان می افزاید. آنان که "سر" را در پیش حضرت حق فرو آورند، در برابر هیچ ستمگر جلادی کرنش نمی کنند.

 

الف) بالا رفتن ظرفیت:

ترس از خدا ظرفیت انسان را بالا می برد. " کسی که به خدا ایمان داشته باشد از کم و زیاد شدن ثواب و از احاطه رنج و عذاب بیمناک نمی شود.(جن /13) "ایمان به خدا باعث می شود که انسان از هیچ ظلم و آسیبی نترسد." (طه / 112) کسی می ترسد که نقطه ضعف داشته باشد و یا پرونده اعمالش مملو از گناه و ظلم باشد؛ اما مؤمن خیانت و ستمی مرتکب نشده تا از عواقب آن بترسد...

 

ب) اثر وضعی گناه:

گناه اثر وضعی دارد. باعث هلاکت و نابودی است و اگر دامن اجتماع را گرفت، عذابی هم که نازل می شود دامن کل اجتماع را می گیرد ولو این که در میان آنان عده قلیلی هم اهل گناه، فسق و فجور نباشند. قرآن در علت نزول بلا می فرماید: " به سبب گناه و معصیت آن قوم و یا قبیله، خداوند عذاب نازل می کند و هیچ کس را یارای مقابله نیست." (شمس/14)

پس اگر در جامعه ای رباخواری، شهوات جنسی، خیانت به بیت المال مسلمین و ... رایج شد، مردم آن جامعه باید به انتظار عذاب الهی بنشینند که وعده حق عملی است.

 

ج) ریشه ظلم و ستم:

قرآن ریشه ظلم، ستم، جسارت و جرأت برگناه را عدم ترس از آخرت می داند. (مدثر/53) زیرا آنان که به آخرت اعتقادی ندارند و یا آن را باور نمی کنند برای کامیابی از لذات زودگذر دنیا، ممکن است به هر جنایت و خیانتی دست بزنند و آینده خود و جامعه را به مخاطره اندازند.ترس در همه ابعاد و اشکال آن قبیح است مگر در برابر خدا. راز آدمیت و انسانیت را دریابیم و از لجنزار مادیات و هوا و هوس بیرون رویم تا بوی خوش معنویت را استشمام کنیم.

 

3 - اثرات و جایگاه علم در زندگی انسانها:

الف) علم سودمند:

هر علمی که به جامعه نفع برساند و باعث ضرر و زیان به عده ای دیگر نشود آن علم سودمند است. قرآن در خصوص اهتمام ورزیدن انسانها به علم، آیات بسیار دارد. قرآن می فرماید:" عبادت خدا فقط با علم صورت می پذیرد." (فاطر/ 28) عبادت با جهل سازگاری ندارد. چون جاهل فقط جوارح خود را در عبادت حاضر می کند اما عالم علاوه بر آن جوارح، روح خود را نیز دخیل در مهمانی خدا می کند.

 

ب) علم مضر:

هر دانش و تخصصی که به دین و جامعه ضرر و زیان برساند، از نظر شارع مقدس بی ارزش و مردود است. خواه علم فقه باشد یا علم سحر، ساختن ابزارآلات جنگی باشد یا فیلم و ... علم به تنهایی زیان بخش است. وجود آدمی مرکب از جسم و روح است، جسم جنبه مادی، و روح جنبه ملکوتی و معنوی دارد. علم به تنهایی قدرت حیوانی انسان را بالا می برد اما علمی که همراه با تهذیب نفس باشد، جنبه ملکوتی و روحانی انسان را ارتقاء می دهد. اگر علم به وسیله تقوی و تهذیب نفس کنترل نشود، تا در موقع مناسب مورد استفاده قرار گیرد، بسیار خطرناک و مضر می شود و چه بسا آسایش جهانیان را به خطر اندازد.

 

4- صبر و اثرات آن:

در این حکمت نهج البلاغه، فراز آخر (یعنی صبر)، در برابر چهار بحث گذشته، از امتیاز خاصی برخوردار است. امام(ع) انسان ها را به صبر و شکیبایی توجه می دهد و می فرماید: "بر شما واجب است تا صبر را پیشه خود کنید. صبر در ایمان مؤمن چون سر است برای تن، و ایمان بدون صبر، همچون بدنی بی سر، ارزشی ندارد و سودی نمی بخشد.

 

کلید همه عبادات و چشیدن حقیقت همه آنان، در داشتن صبر است. صبر به انسان قدرت می دهد تا لحظاتی از لذات مادی بریده و به عبادت بپردازد. صبر، قدرت می دهد تا در برابر وساوس شیطانی و هواهای نفسانی به شیطان پلید جواب "رد" دهد و زیر بار ننگ گناه نرود.

 

اقسام صبر:

صبر در عبادت:

لازمه هر عبادت صبر است؛ زیرا به هنگام انجام عبادت باید در برابر وساوس شیطانی مقاوم بود.صبر در معصیت:آنگاه که زمینه گناه فراهم است نیرویی از درون فریاد بر می آورد که انجام نده. او چشم می پوشد و از آن لذت و درخواست مقطعی، به خدا پناه می برد که این صبر در معصیت خود دارای درجاتی است.

 

صبر در مصیبت:

مؤمن در مصیبت و مرگ عزیزش جزع و فزع نمی کند چون مالک واقعی را خدا می داند. گریه می کند اما شکایتی ندارد.اگر انسان بخواهد چند فراز اول را به خوبی انجام دهد، در راه آن باید مشکلات و سختی هایی را نیز متحمل شود (زیرا هیچ چیزی بدون زحمت به دست نمی آید). و اگر صبر نباشد به آن درجات نائل نخواهد شد. چرا که به وسیله "صبر" می توان به لقاءالله رسید. (رعد/22)

http://www.tebyan.net/Religion_Thoughts/Articles/TheInfallibles/HazartAli/2004/8/30/21276.html

 

[ ۱۳۸٩/۳/٢٩ ] [ ٢:۳٠ ‎ب.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]

http://onlysms1.mihanblog.com


١. مکه پر شور و شعف/ کعبه می گیرد شرف
قبله را قبله نما/ آمده میر نجف
--
میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت،
اسد الله الغالب، علی بن ابیطالب، مبارک باد.

2. ناگهان یک صبح زیبا آسمان گل کرده بود
خاک تا هفت آسمان، بغض تغزل کرده بود
حتم دارم در شب میلادت، ای غوغاترین!
حضرت حق نیز در کارش تأمل کرده بود
هر فرشته، تا بیایی، ای معمایی ترین!
بال های خویش را دست توسل کرده بود


3. دل هر چه نظر به وسعت عالم تافت
جز نور تو در عرصه ی آفاق نیافت
هنگام نهادن قدم بر سر خاک
دیوار حرم به احترام تو شکافت


4. زان سبب ماه رجب ماه خداست
که اندر آن میلاد شاه لافتی ست
شد رخش از کعبه ظاهر، عقل گفت:
" چون که صد آمد نود هم پیش ماست"


5. حجت حق، از حریم حق، به امر حق عیان شد
روشن از نور رخش، ارض و سما، کون و مکان شد
خانه زاد حق ولادت یافت اندر خانه ی حق
حق به مرکز جا گرفت، باطل گریزان از میان شد


6. زد عشق تو خیمه در دل ما
حل شد زتو جمله مشکل ما
با مهر علی و آل بسرشت
از روز ازل خدا دل ما
---
ولادت باسعادت مولای عاشقان، امیر مؤمنان، علی علیه السلام، مبارک باد.


7. ذکر من، تسبیح من، ورد زبان من علی است
جان من، جانان من، روح و روان من علی لست
تا علی (ع) دارم ندارم کار با غیر علی
شکر لله حاصل عمر گران من علی است


8. هر کس که شود داخل حصن حیدر
ایمن بود از عذاب روز محشر
جز مهر علی و آل چیزی نبود
سرمایه ی طوبا و بهشت و کوثر


9. ای تو کعبه را نگین/ یا امیر المؤمنین
ای تو خلقت را پدر/ وی خلائق را امین
کن نظر ز روی لطف/ به تمام پدران
روز سیزده رجب/ ای امیر مؤمنان


10. تقدیم به پدر حقیقیمان، امام زمان-ارواحُنا فِداه:
ای سفر کرده ی موعود بیا / که دلم در پی تو دربه در است
جان ناقابل این چشم به راه / برگ سبزی به تو، روز پدر است


11. پدر ای چراغ خونه! مرد دریا، مرد بارون
با تو زندگی یه باغه، بی تو سرده مثل زندون
هر چی دارم از تو دارم ، تو بهار آرزوها
هنوزم اگه نگیری، دستامو می افتم از پا


12. ای تکیه گاه محکم من، ای پدر جان / ای ابر بارنده ی مهر و لطف و احسان
ای نام زیبایت همیشه اعتبارم / خدمت به تو در همه حال، هست افتخارم

http://mostafa-sms.persianblog.ir/post/156

 

[ ۱۳۸٩/۳/٢٩ ] [ ٢:٢٤ ‎ب.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]
[ ۱۳۸٩/۳/٢٩ ] [ ٢:٢٢ ‎ب.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]

 

ویژگى هاى مؤ منان در قرآن

 

در سوره مبارکه حجرات مى فرماید:

یا ایُّها الَّذینَ آمنوا اجتَنِبوا کَثیرا مِّن الظَّنِّ انَّ بعضَ الظَّنِّ اِثم و لا تَجَسَّسوا و لا یَغتَب بَعضکم بعضا(۹۲۲).


((اى کسانى که ایمان آورده اید! از بسیارى از گمان ها بپرهیزید؛ چرا که بعضى از گمان ها گناه است و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید و هیچ یک از شما از دیگرى غیبت نکند)).

 

.......................

مؤ منان کسانى اند که دیگران را به تمسخر نمى گیرند و دیگران را با القاب زشت یاد نمى کنند.

یا ایُّها الَّذینَ آمَنوا لا یَسخَر قَوم مِّن قَوم عَسَى اءَن یَکونوا خَیرا مِنهُم و لا نِساءَ مِن نِساء عَسى اءَن یَکُنَّ خَیرا مِنهُنَّ و لا تَلمِزوا اءَنفسکم و لا تَنَابَزوا بِالاَلقَاب بِئسَ الاسمُ الفُسُوق بَعدَ الاِیمانِ و مَن لَّم یَتُب فاولئک هم الظَّالمونَ(۹۲۳).

((اى کسانى که ایمان آورده اید! نباید گروهى از شما گروه دیگر را مسخره کنند؛ شاید آنها از ایشان بهتر باشند؛ و نه زنانى زنان دیگر را. شاید آنان بهتر از ایشان باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیب جویى قرار ندهید و یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسى پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند)).

مؤ منان کسانى اند که به دیگران زیان و خسارت مادى نمى رسانند.

یا ایُّها الَّذینَ آمَنوا لا تَاءکلوا الرِّبا اءَضغافا مَّضاعَفَة (۹۲۴).

((اى کسانى که ایمان آورده اید! ربا و سود را چند برابر نخورید)).

.................................

 

 

 

انَّ دُعاءَ الاءَخِ المومنِ لاءَخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ مُستجاب و یُدِرُّ الرِّزقَ و یَدفَعُ المَکروهَ(۹۳۶).

امام صادق علیه السلام مى فرمایند:

....................

 ghadr.golenarges.com/index.php/1388/08/03

در روایتى از امام رضا علیه السلام نقل شده است که مى فرمایند:

مَن دعا لِاءِخوانهِ مِن المؤ منین وَکَّلَ اللهُ به عن کلِّ مومن مَلَکا یَدعو لهُ(۹۳۹).

((اگر کسى براى برادر مومنش دعا کند، خداوند در عوض هر مومن ، ملکى مامور مى کند که براى او دعا کنند و از خدا حاجت بخواهند)).

....................

 

 امیرالمؤ منین علیه السلام مى فرمایند:

اءعَن تُعَن (۹۴۶).

((یارى کن تا یارى شوى )).

.....................

انَّ دُعاءَ الاءَخِ المومنِ لاءَخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ مُستجاب و یُدِرُّ الرِّزقَ و یَدفَعُ المَکروهَ(۹۳۶).

((دعاى مومن براى برادر مومنش در غیاب او مستجاب مى شود و موجب زاید شدن روزى و رفع حوادث و مکروهات از دعاکننده مى شود)).

[ ۱۳۸٩/۳/۱٤ ] [ ۱۱:٥٩ ‎ق.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]
[ ۱۳۸٩/۳/۱٤ ] [ ۱۱:٥٧ ‎ق.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]

تصویر ۷ / مسجد بالا سر حرم حضرت امام رضا ع

 

لیلة القدر

لیلة القدر

 

تصویر ۶/مسجد بالا سر حرم حضرت امام رضا ع

 

لیلة القدر

لیلة القدر

 

تصویر ۵ / سنگ مرقد حضرت امام رضا ع

لیلة القدر
لیلة القدر

 

تصویر ۴ / ضریح حرم حضرت امام رضا ع

لیلة القدر
لیلة القدر

تصویر ۳ / حرم حضرت امام رضا ع

لیلة القدر
لیلة القدر

 

تصویر ۲ / حرم حضرت امام رضا ع

لیلة القدر
لیلة القدر

 

تصویر ۱ / حرم حضرت امام رضا ع

لیلة القدر
لیلة القدر

 

 ghadr.golenarges.com/index.php/1388/08/03

 

 

[ ۱۳۸٩/۳/۱٤ ] [ ۱۱:٤٦ ‎ق.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]
[ ۱۳۸٩/۳/۱٢ ] [ ٩:٢٠ ‎ق.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]
[ ۱۳۸٩/۳/۱٢ ] [ ۸:٤٠ ‎ق.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]
[ ۱۳۸٩/۳/۱٢ ] [ ۸:۳٢ ‎ق.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]
روز مادر مبارک
 
 
 
 
گوگل
 
روز مادر برتمامی مادرهای مهربان مبارک باد
 
.......................
 

08ki58f5qphmczs5mym.jpg   08ki58f5qphmczs5mym.jpg

 
 
 
 دو عکس بالا هم هدیه روز مادر های خوب و مهربان
 
 عکسهای مذهبی فوق را از طریق آدرس زیر از کامپیوتر آپلود کردم
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
گوگل
 
 
[ ۱۳۸٩/۳/٩ ] [ ۱۱:٤۳ ‎ب.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]

 السلام علیک یا حضرت امام رضا ع و امام زمان عج

درگاه محبوب آواتار ها

pietist آواتار ها

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=11432&page=2

 

[ ۱۳۸٩/۳/۱ ] [ ٤:٥٢ ‎ب.ظ ] [ ن.غ ] [ نظرات () ]
درباره وبلاگ

نويسندگان
موضوعات وب
امکانات وب